În întreaga lume, recreația școlară este un moment așteptat cu nerăbdare de toți copiii. Este acel moment în care, asemenea unor baraje care cedează sub presiunea unui râu puternic, energia celor mici este eliberată. Când sună clopoțelul, terenurile și curțile școlilor din Tokyo până în Los Angeles, sau din Cisiordania până în România, prind viață. Copiii aleargă, se joacă, râd, cântă sau dansează, în timp ce experimentează o libertate efemeră care le influențează dezvoltarea, la fel de mult ca orele de matematică sau științe.
James Mollison, prin albumul său foto "Playground", ne oferă o privire de ansamblu asupra modului în care recreația este trăită de copii din diferite colțuri ale lumii - pe o pantă montană din Bhutan, pe linii de tren din Mexico City sau într-o tabără de refugiați din Iordania. Aceleași jocuri cunoscute, aceleași bucurii și aventuri, care transcende frontierele și culturile, demonstrând că joaca este un limbaj universal.
De Ce Este Importantă Recreația?
Recreația nu este doar un răgaz de la cerințele academice, ci și o etapă esențială pentru învățarea social-emoțională. Conform cercetărilor lui William Massey, Ph.D., de la Universitatea de Stat din Oregon, există o discrepanță între așteptările copiilor și ale adulților cu privire la supervizarea în timpul recreației. Copiii își doresc libertatea de a-și asuma riscuri fizice în jocurile lor, în timp ce adulții se concentrează pe prevenirea rănirilor fizice.
Copiii nu au nevoie de structuri elaborate pentru a se distra. După cum sublinia și Massey, chiar și cele mai frumoase locuri de joacă pot deveni simple obstacole sau puncte de întâlnire după o vreme. Ceea ce contează este libertatea de a explora și interacționa, de a învăța să gestioneaze emoții dificile, de a face față unor reguli sau de a depăși momente de nedreptate în joc.
Exemplificări Din Întreaga Lume
China
În China, recreația are adesea un caracter structurat, în special cu exerciții de relaxare pentru ochi, având în vedere rata ridicată de miopie. Cu toate acestea, unele școli au început să introducă perioade de joacă nestructurată. În Shanghai, copiii au pauze de 10 minute pentru fiecare 40 de minute de instruire, permițându-le să se distreze prin jocuri populare precum „forțarea porților orașului” sau „pisica și șoarecele”.
Costa Rica
În Costa Rica, elevii beneficiază de până la 55 de minute de recreație zilnic, cu pauze scurte nestructurate după fiecare două ore de cursuri. În pauze, aceștia se joacă marbles, țopăiala și un joc numit „manos calientes”.
Finlanda
În Finlanda, fiecare oră de curs este urmată de o pauză de 15 minute, copiii fiind încurajați să exploreze natura și să își dezvolte abilități etice și sociale. Acest model, care subliniază importanța recreației, a inspirat și proiectul LiiNK în SUA, care promovează beneficii semnificative asupra concentrării și performanței academice.
Statele Unite
În SUA, nu există standarde naționale pentru recreație, doar 10 state având reglementări clare în acest sens. Așadar, timpul de joacă variază, de la doar câteva minute în școlile din zonele urbane mari, la perioade mai generoase în alte regiuni.
Nevoia De A Proteja Dreptul La Joacă
Convenția ONU pentru Drepturile Copilului stipulează joaca ca drept fundamental, dar nu toate țările au adoptat acest tratat, printre care și unele mari națiuni precum SUA. Este crucial să apărăm și să promovăm acest drept în școlile noastre, recunoscând importanța de neprețuit a recreației nu doar pentru sănătatea fizică, ci și pentru dezvoltarea socio-emoțională a copiilor.
Prin susținerea unui mediu de joacă sigur și stimulant, părinți și educatori deopotrivă pot sprijini copiii în procesul lor de creștere, ajutându-i să devină adulți creativi și empatici. Experiențele de pe terenul de joacă, fie că sunt bucurii sau provocări, rămân memorabile și valoroase pentru fiecare micuț în parte. Haideți să ne asigurăm că niciun copil nu este lipsit de dreptul său esențial de a se juca!